Üzemanyagszint-mérés, FMS
Üzemanyagszint-mérés

FMS vagy kapacitív szonda – melyiket válasszam?

Minden olyan iparágban, ahol jelentős mennyiségű üzemanyagot használnak fel, mint például a közúti fuvarozás vagy a mezőgazdaság, az üzemeltetőknek alapvető érdekük, hogy pontosan és megbízhatóan nyomon kövessék az üzemanyag felhasználását. Ma már korszerű technológiák állnak rendelkezésre, amelyekkel megelőzhetők a visszaélések, illetve a pazarlás. Ezek közül a két legelterjedtebb az FMS (Fleet Management System – Flottairányító Rendszer) és a kapacitív szonda, amelyek más-más előnyöket nyújtanak a felhasználóknak.

Az FMS a jármű fedélzeti számítógépéből és motorvezérlő elektronikájából nyert számos üzemelési adat feldolgozásával működik, így tapasztalataink szerint plusz-mínusz 1-3 százalékos pontosságot biztosít. Előnyei között említhető, hogy egyszerűbb és olcsóbb a beépítése a járműbe, a gázolajon kívül benzin, E85-ös etanol és sűrített földgáz (CNG) használata esetén is alkalmazható, a tankolási adatokat pedig összehasonlítja az üzemelési paraméterekkel, illetve a tachográf adataival, így a sofőrök hatékonyság szempontjából helytelen vezetési stílusára is felhívja a figyelmet. A 2004 után gyártott, 3,5 tonna feletti össztömegű európai tehergépkocsik szinte kivétel nélkül alkalmasak az FMS-sel való együttműködésre.

A kapacitív szonda pedig egy önálló üzemanyagszint-mérő műszer, amelyet a jármű üzemanyagtartályába építenek be, függőleges pálcája a tartály aljától a tetejéig ér. A rendszer pontosan kalibrálva 0,5-4 százalékos pontossággal mér. Ennek egyik legnagyobb előnye, hogy az üzemanyagszint hirtelen lecsökkenése esetén azonnal riasztást tud adni, akkor is, ha a gyújtás le van kapcsolva. Továbbá akár több üzemanyagtartály adatait is képes egyszerre mérni, és fedélzeti számítógéppel nem rendelkező, idősebb járműveken is használható, azonban az üzemanyagok közül csak a gázolaj szintjét érzékeli.

Összességében tehát az FMS műszakilag fejlettebb és szélesebb körű szolgáltatásokat biztosít, viszont előfordulnak olyan esetek, amelyeknél a kapacitív szonda jelenti az ideális megoldást. A témában jártas szakértők a feltételek ismeretében könnyen meghatározhatják, hogy kinek melyik rendszert érdemes választania. Ami biztosan elmondható, hogy mindkét mérési módszer hathatós segítséget nyújt a vállalkozóknak üzemanyag-felhasználásuk optimalizálásában, pontos nyomon követésében és az adminisztrációs feladataik megkönnyítésében.


További híreink

Napjainkban a korszerű gépkocsikat számos fejlett aktív és passzív biztonsági rendszerrel, illetve vezetéstámogató segédberendezéssel szerelik fel a gyártók. Mindezek azonban mit sem érnek, ha a gépkocsivezetők nem vagy nem megfelelően használják ezeket. Szerencsére van megoldás, ugyanis ezeknek a rendszereknek a helyes használata, illetve működése a CAN-BUS hálózaton alapuló technológiával távfelügyelettel is ellenőrizhető. Sőt, a Secret Control […]

Minden olyan iparágban, ahol jelentős mennyiségű üzemanyagot használnak fel, mint például a közúti fuvarozás vagy a mezőgazdaság, az üzemeltetőknek alapvető érdekük, hogy pontosan és megbízhatóan nyomon kövessék az üzemanyag felhasználását. Ma már korszerű technológiák állnak rendelkezésre, amelyekkel megelőzhetők a visszaélések, illetve a pazarlás. Ezek közül a két legelterjedtebb az FMS (Fleet Management System – Flottairányító […]

Immár öt éve működik a Secret Control GPS-alapú parkolódíj-fizető szolgáltatása, amelyet elsősorban flottaüzemeltetők számára fejlesztettek ki, de magánszemélyek is igénybe vehetik. Működésének lényege, hogy a jármű leparkolásakor a rendszer a GPS-adatok alapján érzékeli, hogy fizető övezetben tartózkodik-e a gépkocsi. Ha igen, akkor a rendszerhez tartozó kis készülék hangjelzéssel tudatja ezt a felhasználóval, aki egyetlen gombnyomással […]